Sain Nälkäpeli-trilogian
päätökseen jo monta viikkoa sitten, mutta koska vasta nyt tartuin
kuvainnolliseen kynääni, saan ajatukseni paperille näin myöhässä.
Kenties se, ettei minulla ollut suurta intoa kirjoittaa ajatuksiani
kertoo jo jotain kirjojen minuun jättämästä vaikutuksesta.
Jos
en olisi päättänyt kirjoittaa kahdesta viimeisestä osasta
yhteistä tekstiä, tilanne saattaisi olla toinen. Sarjan toinen osa,
Vihan liekit, oli
nimittäin mielestäni mainio. Harvoin sarjan keskimmäinen osa on
tarinan vahvin, mutta Nälkäpelin
kohdalla näin kävi. Ensimmäisessä osassa parjaamani huono
käännöslaatu oli parantunut selvästi, kuten oli Collinsin
tarinankerronta. Edellinen ei silti ollut huippua, ei lähelläkään
sitä tasoa, mihin suomenkielisissä käännöksissä on yleensä
saanut tottua. Edellisen osan pohjanoteerauksesta on kuitenkin helppo
nousta, varsinkin, kun tarinakin on rytmiltään ja käänteiltään
parempi. Siksi onkin harmi, että Matkijanärhi
- tai tarkemmin sen loppupuolisko – oli turhauttavaa luettavaa.
Mutta
ensin Vihan liekeistä,
jonka vahvinta antia olivat ehdottomasti uudet sivuhenkilöt,
uskottava kehitys niin Katnissin kuin Peetan hahmoissa sekä uusi
nälkäpelikierros, johon oli saatu tarpeeksi uusia käänteitä sekä
räjähtävä loppu, jotta periaatteessa samana pysynyt juonikuvio
tuntui tuoreelta. Matkijanärhessä
nälkäpeli tuntuu pitkän aikaa unohdetulta, kunnes se kirjan
loppupuoliskolla tulee jälleen hieman erilaisessa muodossa esiin.
Olisi saanut jäädä tulematta.
En
kuvaile sen tarkemmin tässä nyt kakkoskirjan juonta ja tapahtumia.
Kirjoja lukemattomat haluavat ehkä tässä vaiheessa hypätä
seuraavaan blogitekstiin, sillä alla keskustelen viimeisen kirjan
lopusta, jota loppuvuonna elokuvateattereihin tuleva Matkijanärhi:
osa II kuvaa.
Kolmannen
kirjan suurin ongelma tuntuu olevan se, että siinä on hyvin vähän
kyse Katnissista. Hän elää kirjan alussa uudessa kodissa
tuntemattomien ihmisten kanssa Vyöhyke 13:lla ja yrittää selviytyä
vastarintaliikkeen keulakuvana poseeraamisesta (jota hän inhoaa).
Toisen osan lopussa vangiksi jääneen Peetan kohtalo huolettaa,
muttei niin paljon, etteikö vanhaa toveria Galea ehtisi katsomaan
sillä silmällä PTSD:stä samalla kärsiessä. Kolmiodraaman
voimakas läsnäolo onkin kirjassa raivostuttavaa, kun se oli niin
hyvin saatu kuriin toisessa osassa. Odotin Vihan liekkejä
lukiessani paljon pahempaa, mutta pelkoni toteutuivatkin vasta
Matkijanärhessä.
Ihmettelin
elokuvia aikoinaan katsoessani, että miksi niin monet väittivät
niiden korostavan liiaksi mitättömän tärkeää kolmiodraamaa.
Minusta elokuvissa on tähän mennessä ollut hyvin selvää, mitä
Katniss oikeasti haluaa ja tarvitsee, vaikkei hän sitä itse olekaan
vielä ymmärtänyt. Tämä on tietenkin kirjoissa osittain
ymmärrettävää Katnissin näkökulman takia, mutta Matkijanärhessä
toivoin useaan otteeseen, että Katniss vain häipyisi tai unohtaisi
molemmat pojat. Ilmeisesti elokuvista kuulemani valitus olikin
johtunut enneminkin median käyttäytymisestä ja sen yrityksestä
luoda uutta Twilight-henkistä
leiriytymistä fanien kesken (*huokaus*). Matkijanärhessä
Katniss käyttää kuitenkin
turhauttavan paljon aikaa Peetan ja Galen välillä haahuillen, ettei
ainakaan tämä kenties liian aikuinen lukija välillä halunnut
lukea kirjaa edes loppuun.
Kolmiodraaman
liiallinen korostaminen oli kuitenkin ainoastaan kirjan toiseksi
suurin ongelma. Suurin oli loppu, joka oli täynnä vain
shokkireakiota lietsovia kuolemia ja käänteitä. Lyhyesti
sanottuna: Katnissin toimilla ei ollut kirjan loppupuolella mitään
merkitystä. Nälkäpeli on mukana kaupunkitaistelun muodossa, kun
Katniss huijaa tiimiään lähtemään kanssaan metsästämään
presidentti Snowta omin päin. Luku toisensa perään kuvailee heidän
kohtaamiaan esteitä, yksi toisensa jälkeen, jotka vaativat
tietenkin monen tiimiläisen hengen. Kuolemat tuntuvat typeriltä ja
pohjustamattomilta, jopa emotionaaliselta kiristykseltä. Varsinkin
Vihan liekeissä
mahtavan vaikutuksen tehneen Finnickin kuolema on niin typerä ja
kerronnallisesti hohdoton, etten oikeastaan laske sitä tapahtuneeksi
(varsinkin, kun Collins kuitenkin jätti sopivasti Finnickin
vastavihityn vaimon raskaaksi... ei lainkaan manipuloivaa
kirjoittamista).
Ärsyttävintä
kuitenkin on se, että kaikki tiimiläiset kuolevat turhaan. Koko
kaupunkitaistelujuonen tarkoitus oli vain tuoda Katniss paikkaan,
jossa hän todistaisi siskonsa kammottavan kuoleman omien joukkojen
käsissä. Primrosen kuolemakin tuntui typerältä, kun sen ainoaksi
tarkoitukseksi osoittautui Katnissin mielenterveyden luistaminen
siihen tilaan, että tämä ampuu kapinallisten presidentin, Alma
Coinin, mennessään telottamaan entistä presidenttiä, Snowta.
Kaiken huipuksi puolet kirjasta vienyt kolmiodraama ratkaistaan
parilla sivulla ilmoittamalla, että Gale lähti hyvään työhön
toiselle vyöhykkeelle Katnissin päästyä syyntakeettomana elämään
vyöhykkeelle 12. On vaikea kuvitella lopun perusteella Galen ja
Peetan olleen koskaan tasavertaisia kilvoitellessaan Katnissin
huomiosta. Loppu oli kaikin tavoin epätyydyttävä, rakenteeltaan
ontuva, tarinaltaan heikko, emotionaalisesti manipuloiva ja
rehellisesti sanottuna vähän tylsäkin.
Sanon
nyt suoraan: elokuvat ovat parempia. Ne ovat adaptaatioina parhaiden
joukossa (ugh, miksi, Game of Thrones? Miksi?). Kuten aiemmassa
kirjoituksessani totesin, minua korpeaa oikeastaan vain se, ettei
rooleihin saatu Amerikan alkuperäiskansaan kuuluvia näyttelijöitä.
On surullista, ettei studio sellasia edes etsinyt. He varmaankaan
eivät luottaneet yleisöönsä ja uskoneet muiden kuin nimekkäiden
näyttelijöiden vetävän tarpeeksi katsojia teattereihin. Harmi.
Elokuvat ovat silti kirjoja paempia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti